Anfiteatro erromaniko hau Koliseoa da.
Erroma erdian
bertan dagoen eraikin handi bat da, “hiriaren bihotzean”, esaten den bezala. Arte
erromatarra da, hau da, k.a. III. mendetik k.o. V. mendera arte (Barbaroak
inperioan sartu arte). Konkretuki, k.a. 70 eta 80. urteen artean eraiki zen.
Erromatar artea pragmatismoan oinarritzen da, horregatik eraikinak
handiak izaten dira jende gehiago sartzeko, Koliseoaren kasuan bezala. Esan dudan
bezala, Italian eraiki zen, Erromaren erdialdean, erromatar foroaren ekialdean
zehazki.
Ez da ezagutzen
Koliseoa eraiki zuen arkitektoaren nortasuna, lan erromatar gehienekin
gertatzen zen bezala: eraikin publikoak, enperadoreak goraipatzeko eraikitzen
ziren, ez egileak miresteko. Vespasiano enperadoreak egin zuen
eraikitzeko mandatua eta Titok, bere semeetako batek, ireki edo inauguratu egin
zuen.
Erroma klasikoan, Estatilio Tauro kontsulak, anfiteatro bat eraiki zuen Marteren Zelaian. Eraikin hau hiriko tamaina handiko lehen anfiteatroa
izan zen, baina 64. urteko Erromako sutean suntsitua geratu zen,
erromatar herriarentzako anfiteatro berri baten beharra sortu zelarik.
Vespasiano 79an hil zenean, Koliseoa osorik zegoen hirugarren solairua
arte. Bere semeak, Titok, amaitu zuen gorengo solairua eta inauguratu zuen. 217an, Koliseoa, larriki kaltetu zuen sute batek eta ez zen
guztiz konpondu denbora pasa arte.
Beranduago, Erdi Aroan,
helburu erlijiosoekin erabili zen (eliza bat eraiki zen barnean) eta
lurrikaren ondorioak jasan zituen. Anfiteatro honek birmoldaketa asko jasan
ditu denboran zehar.
Eraikuntzaren funtzioa
ikuskizun odoltsuak egiteko da. Gladiadore borrokez gain, beste ikuskizun batzuk
ere egiten ziren koliseoan: naumakia (itsasontzien
arteko borrokak), animalia ehiza, exekuzioak,
gudu ospetsuen antzezpenak eta mitologia klasikoan oinarritutako antzezlanak
ere.
Garai honetan espiritu
pragmatikoa dago, eta eraikuntz honek ere izango du. Jende asko sartzeko
eraikuntza da. Erromatarrak, artistak baino, ingenieriak ziren. Bi sistema
erabiliko dituzte: bata arkitrabatua da, greziarrena bezala; bestea gangatua
izango da. Arkuetan ere bi mota erabiliko dituzte: lehenengoa erdi-puntukoa eta
bigarrena gangatua (kanoi erdiko gangak eta kupulak, naranja erdikoak).
Erabiltzen zituzten
materialak anitzak eta pobreak ziren. Adibidez ladriloa eta, bereziki, “opus
cementitium” (karez, tufoz eta urez egina). Estaltzeko, berriz, material
dotoreagoak erabiltzen zituzten. Adibidez harria edo marmola.
Orden edo estiloei
buruz, bi mota daude. Lehenengoa toskaniar ordena da, doriarra bezalakoa
dena baina fustea laua duena; eta bigarrena konposatua da, joniar
ordenaren eta korintiar ordenaren nahasketa bat da. Erromatar kolomak Greziako
proportzioak galtzen dituzte eta kolosalismorako joera izaten dute.
Koliseoan erabilitako
materialak harria eta “opus cementitium” dira. Oinplanoa eliptiko da.
Koliseoko fatxada begiratuta hiru pisu dituela ikusiko dugu. Solairu
bakoitzeko ordenak, behetik gora, toskaniarra, joniarra eta korintiarra dira.
Koloma hauen artean erdi-puntuko arkuez errematatua dago eraikuntza. Hiru pisu
hauen gainean murru bat aurkitzen dugu. Murru honek anfiteatroaren arintasuna
zapaldu egiten du. Toldo bat jartzeko egina dago, ikusleak eguzkiarengandik
babesteko eta ondo ikus zezaten.
Fatxada utzi eta
barrukaldera joanda, anfiteatro osoa inguratzen duten pasiloak aurkitzen
ditugu, jende asko biltzean erraz mugi daitezen (hemen erromatarren
pragmatismoa ikusi daiteke), eta pasilo hauek kanoi-erdiko gangaz estaliak
egongo dira. Pasilo hauen bitartez caveara
iritsiko gara, hau da, harmailetara. Harmailadi zabal
hau, cunei edo
mailatan ezberdindua dago, gizarte klase ezberdinentzako solairuak, eta cunei-ak, aldi berean, praeaintores-etan zatiuta daude,
lerroetan. Erdiko hareatik gertu zeudenak, Enperadorea eta Senatariak ziren,
eta, gorantz egin ahala, gizarteko maila baxuagoko jendea zegoen, goreneko
harmailetan herri xehea egonik.
Barne pasabideetatik harmailetara, vomitorio delakoetatik egiten zen, horrela
deituak denbora gutxian jende asko irtetea ahalbidetzen zutelako. Hain ongi diseinatua
zegoen, non barnean sartzen ziren 50.000 ikusleak, bost minutu inguruan
ebakuatuak izan zitezkeela.
Erdian
area daukagu obalo formarekin eta, honen azpian tunel eta ziega multzo bat zegoen, non gladiadoreak, preso zigortuak
eta animaliak sartzen ziren. Lurrak, zenbait tranpol eta karga jasogailu
zituen, sotoarekin lotuta zeudenak, eta ikuskizunean zehar erabil zitezkeenak.
Estolderi-sare zabal bat ere dago lur-azpian, ura garraiatuko zuena naumakiak
ospatzeko eta gero ura ebakuatzeko.
Dekorazioari buruz hitz
egiten, nabarienak erdi-puntuko arkuak dira, arintasuna eta altuera ematen
diotenak eraikuntz osoari. Estilo desberdineko kolomak (toskanarra, joniarra eta korintiarra) berriz, fatxada
guztiari simetria eta ordena emateko balio dute. Gainera, arku bakoitzean
eskulturak egongo ziren (asko gaur egun galduak egon arren) eraikuntzari
dotoretasuna emango ziotenak. Azkenik, gaineko murrua apaitzen duen leihoak,
erliebeak eta medaioiak daude.
Lurrikara eta suteen
ondorioz oso kaltetua dagoen arren, Koliseoa, beti ikusi izan da Erroma
Inperialaren ikur bezala, eta erromatar
arkitekturaren hoberen
kontserbatutako ereduetako bat da. Erromaren sinbolo bihurtu da.
asko gusteu jat eta horrela jarraitzea espero dot muaa
ResponderEliminar